Royal Joh. Enschedé 15 mei 2025
GSOB is erin geslaagd om een excursie te regelen bij een van de oudste drukkerijen van Nederland: Royal Joh. Enschedé, een bijzonder grafisch bedrijf met een – bewogen – historie van meer dan 300 jaar.
In de gouden tijd werkte er ruim 1.200 mensen bij deze specialistische drukkerij, waar men waardepapieren vervaardigde. Dankzij een Europese aanbesteding had Joh. Enschede in het begin van deze eeuw het recht om euro biljetten te produceren. Helaas ging deze licentie later naar Frankrijk. Daarmee belandde dit unieke familiebedrijf in zwaar weer. Dankzij nieuw elan, van met name Marcel Klok, is men gaan nadenken hoe deze unieke kennis voor andere, nieuwe doeleinden kan worden ingezet.
Marcel heeft het bestaande drukwerk pakket nieuw leven ingeblazen, bijv. door postzegels te voorzien van technische features zoals NFC en unieke QR codes. Hierdoor kon een postzegel niet meer meerdere keren worden gebruikt, wat een enorme besparing opleverde bij de Duitse Post.
De innovatie van Joh. Enschedé ontwikkelde door naar het ontwerpen en produceren van gepersonaliseerde bankbiljetten voor beroemde artiesten. Deze kunnen technisch worden voorzien van Augmented Reality (AR) waarmee je via het bankbiljet en een app op je smart phone deze artiesten thuis in de kamer tevoorschijn kan laten komen. Het gaat zelfs zover dat je via AR thuis een concert kan laten verzorgen en zelfs met de artiesten op de foto kunt gaan.
In overleg met de artiesten wordt de uitgifte van zo’n uniek bankbiljet niet zelden gekoppeld aan goede doelen, waar fans dus via de aankoop flinke opbrengsten aan kunnen bijdragen. Momenteel is Joh. Enschedé een volwaardig partner geworden voor bedrijven en artiesten die iets apart willen laten maken om zo onderscheidend mogelijk te zijn voor hun fans en klanten.
Na de presentaties werd de groep in tweeën gesplitst, waarbij een groep een rondleiding kreeg door de drukkerij. De andere groep werd gevraagd om een uniek concept te bedenken voor toepassingen die ontwikkeld kunnen worden voor een doelgroep tussen de 20 en 50 jaar, gebruikmakend met de (nieuwe) technieken die deze avond onder de aandacht zijn gebracht.
De beide groepen hebben hun voorstellen aan elkaar gepresenteerd waarbij veel werd gebrainstormd. Dat alles maakte van dit bezoek een hele bijzondere en leervolle excursie.
In verband met de strenge veiligheidsmaatregelen die bij Joh. Enschedé gelden, is de fotoreportage beperkt tot de presentaties en de overhandiging van het GSOB Partner certificaat.








